6 schrijftips die meer reacties op je hulpvraag opleveren
Of je nou op zoek bent naar gezelschap, een handige Harrie of slim advies. Iemand vinden begint bij het stellen van de juiste vraag. Met ons slimme platform e-matchen we jouw vraag vervolgens aan iedereen die daarbij past!
Om je match snel(ler) te vinden, hebben we deze schrijftips samengesteld die zorgen voor meer reacties:
✨Inspirerende titel en afbeelding
🙋♂️Fijne introductie
📋De kern: duidelijk en persoonlijk
🗓️Praktisch: hoe vaak en wanneer
🎉De voordelen benoemen
💡Hou het klein
1. Een inspirerende titel en afbeelding
Op de overzichtspagina van onze site zie je vaak zo'n 20 vragen tegelijkertijd. De titel en afbeelding van jouw vraag zijn dus dé manier om eruit te springen.
📢Tips voor de titel:
- Denk kort en krachtig: 3 tot 8 woorden is het best. Blijf dus bij de kern van je vraag. Lukt dat niet? Dan kun je je vraag waarschijnlijk beter splitsen in meerdere vragen. Hoe duidelijker het is wat je zoekt, hoe makkelijker je een match vindt.
- Wees helder wat je zoekt. Dus niet 'Vrijwilliger gezocht' maar bv 'Wie laat Rakker zondag uit?'
- Vermijd algemene termen. Bijvoorbeeld het woord 'vrijwilliger' is niet nodig om in de titel te vermelden, als je op een platform voor vrijwillige inzet zit. Vermijd ook te complexe woorden, vaktermen of referentie termen.
🖼️Tips voor de afbeelding:
- Kies de beste uit onze database. Wanneer je je vraag plaatst op onze site, krijg je automatisch een aantal opties voor de afbeelding. Kies de leukste uit, of ververs voor nieuwe suggesties.
- Upload een eigen afbeelding. Een eigen afbeelding valt op, dus heb je een leuke, voeg 'm toe!
2. Fijne introductie
In het overzicht zie je naast de titel en afbeelding, ook de eerste paar zinnen. Hier kun je dus de bezoeker verleiden om jouw vraag te bekijken. Een paar ideeën wat je in je eerste zin(nen) zet:
- Waarom dit belangrijk is of wat je ermee bereikt. Mensen die het overzicht bekijken willen graag het verschil maken, dus speel in op die behoefte door dit gelijk duidelijk te maken.
- Wat jouw vraag precies inhoudt. Bijvoorbeeld een samenvatting 'Volgende maand organiseren we een buurt cleanup, doe jij een uurtje mee? Wij regelen het materiaal en de route'.
- Wat jouw vraag uniek maakt. Bijvoorbeeld iets persoonlijks, zonder dat je persoonsgegevens deelt. Bijvoorbeeld: 'Ik zou graag een keer per maand een wandeling in de natuur willen maken maar kan zelf de route niet lezen'.
3. De kern: duidelijk en persoonlijk
Als mensen jouw vraag bekijken, is het slim om zo duidelijk mogelijk te zijn over wat je nodig hebt. Vertel ook waarom dat nodig is. Soms is het handig te delen wat wat er niet nodig is. Hoe meer info, hoe groter de kans op een goede match.
Maar realitycheck voor jezelf: ga er niet vanuit dat je zomaar de ideale kandidaat vindt. Laat juist ruimte om ieder vanuit zijn eigen talent en kracht te helpen. Vergeet dus niet om aan te geven wat flexibel is, in overleg af te stemmen en wat er voor opties zijn. Door vrije ruimte en flexibiliteit wordt iets goeds doen veel makkelijker en toegankelijker.
Laat in je schrijfstijl je persoonlijkheid zien. Of deel wat persoonlijke informatie. Mensen willen mensen helpen, ze zijn niet op zoek naar werk ;-). Natuurlijk hoef je niet álle persoonlijke info te delen. Vertel bijvoorbeeld dat je dol bent op wandelen in de bossen met je hond, maar laat achterwege waar zijn hondenmandje woont.
Als afsluiter kun je iets delen over hoe de volgende stap eruit ziet. Wat gebeurt er wat jou betreft als iemand reageert? Gaan jullie bv samen online meeten om kennis te maken?
Tenslotte: zorg dat jouw tekst makkelijk leesbaar is:
- Gebruik niet te lange zinnen of moeilijke woorden
- Gebruik alinea's en kopjes
- Gebruik opsommingstekens waar nodig (te veel is ook niet goed ;-))
4. Praktisch: hoe vaak en wanneer
Soms is het heel simpel: je wil gewoon weten of iets in je al drukke agenda past. Dat geldt bij iets goeds doen en vrijwilligerswerk net zo.
Vermeld in je oproepje altijd duidelijk wat je wanneer en/of hoe vaak nodig hebt. En vooral ook waar de ruimte hier zit qua frequentie, dag/tijd of intensiteit. Dat vergroot het aantal reacties enorm!
5. De voordelen benoemen
We weten allemaal dat helpen áltijd iets goeds voor jezelf oplevert. De wetenschap laat zien dat het van fysieke voordelen (geluksstofjes, langer leven) tot psychologische effecten gaat (zelfvertrouwen, zingeving). Laat dat dus ook terugkomen in jouw tekst.
Wat levert helpen op? Een gezellig gesprek? Gedeelde levenservaring? Nieuwe mensen ontmoeten? Echt het verschil maken voor iemand die dat zonder hulp niet kan?
Dit kun je ook in je schrijfstijl laten terugkomen. Schrijf op een positieve manier. Een grapje, anekdote, mooie beschrijving wat je beleeft als je helpt of iets persoonlijks delen werkt goed.
6. Begin klein
Hulp vragen is best moeilijk. Het is misschien wel het moeilijkste in het leven om te doen. Maar op dit platform staan honderden mensen die willen helpen. Dus durf gewoon te vragen.
Als het spannend vindt, begin je gewoon klein. Je hoeft niet meteen een nieuwe beste vriend te ontmoeten. Begin met een simpelere kleine vraag. Vraag bijvoorbeeld hulp bij een klusje in huis. Als er een wederzijdse klik is, kun je daarna beslissen om ook iets leuks te doen. Met een kleine vraag is de drempel voor de ander om te reageren ook veel kleiner!
Meer inspiratie nodig? Lees ook de 10 schrijftips voor vrijwilligersvacatures, speciaal voor maatschappelijke organisties!